Tuesday, October 7, 2014

Menu Petang Raya~ Masak Lemak Siput Sedut

Memang x pernah dibuat kat orang...petang raya biasanya orang sibuk nak masak rendang....tapi adik aku bawak balik 6kg Siput dari Muar...besar2 dan gemok2 siput tu....geram aku tengok...tp tu la...bila bab siput ni kan...confirm aku yang tukang potong...kena la potong..kalau x macam mana nak sedut...potong pun x leh sebarang potong...kang pendek sgt...x kuar plak isinya ..jenuh plak menyedut....mula2 aku buat sensorang..pas tu Angah tolong...gila 6kg aku nak buat sorang...boleh muntah weh...


Siput dah siap di basuh


Dah masuk dalam periuk...dh campur daun kaduk bg wangi


Masukkan serai dan curahkan santan...


Dah siap masak...

Masak siput sedut ni jangan pedas sangat....if pedas ada yg bibir jadi tebal mcm ning baizura... tp kalau agak2 nak bibir tebal....boleh je cuba buat pedas2...hahaha....
Original x yah botox kan...
Settle lauk siput sedut ni petang raya jugak....laju je masing2 menyedut...hahaha...aku yang masak...mesti la sedap kan...uik...masuk bakul angkat sendiri...ekceli adik aku nsk mak yg masakkan...tp mak sibuk masak rendang...jgn banyak bunyik...hakak ko yg masak hokeh...samo yo kaedah masak eh...dh tentu2 mak yg ajar sebelum ni kan....
At last abih jugak.....akak ko ni pun pandai masak tau...ko je duduk jauh so x tau kan....
Matik la puji diri sendiri....



28 comments:

  1. Saya pandai makan siput sedut ni sikit2 je. Sedapppp ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul...mmg sedap...manis je isinya...

      Delete
  2. Replies
    1. Sesekali mkn mmg sedap...x leh selalu....

      Delete
  3. Replies
    1. Hihi...mmg sedap....akak duk meratah siput je...x mkn nasi

      Delete
  4. sedapnya.. lama tak makan.. betul kalau potong kena betul, baru senang nak sedut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kalau potong pendek sgt x sedap

      Delete
  5. Salam, hahaha aku tak reti makan segala2 bagai yg memerlukan sedutan camni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam. ..kena belajar...SA dh 36 thn hidup...dulu x mkn...konon geli tp bila dh pandai...uish...sodap....

      Delete
  6. kalau kat umah eka pun, eka dgn mak je pandai potong siput ni. Ada sekali, dekat 4 kilo sorg2, muntah betuiii nak siapkan.

    Kalau mak mertuo, mak suko gulai ngan batang keladi. Kami kat perak, gulai ngan keledek oren. Sedapnyaa hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu yg tension tu...bkn apa...org lain x nk buat...kita yg pandai ni jugak yg kena la kan....biasa belajh akak campur pucuk ubi atau pucuk paku...sodap....

      Delete
  7. feveret saya... sedapnya siput sedut masak lemak cili api...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fav SA ever jugak....mkn ni...x kisah la sapa lalu..x heran de....

      Delete
  8. siput sedut memang tak reti makan...

    ReplyDelete
  9. omg omg... i kaülau ada sana mmg tak pandang lain la... mai la rendang daging sekawan pun hahahah.

    ReplyDelete
  10. Feveret sue siput sedut ni. Lama dah x mkn.

    ReplyDelete
  11. okey, my fav..
    lama betul tak makan masak lemak siput sedut ni..
    along buat lyn terliur hehehe

    ReplyDelete
  12. Memang layan. Part yang malas hendak menyedutnya. :)

    ReplyDelete
  13. tak pernah makan tapi Nampak macam sedap !!

    ReplyDelete
  14. suker siput sedut.. awesome sangat oooo

    ReplyDelete
  15. sedapnya menyedut siput..tak nampak nasi dah..hehe

    ReplyDelete
  16. Bunda pun makan sikit2 jer...tak bape pandai...

    ReplyDelete
  17. letihnya nak potong montot dia... tapi makan suka hihihi

    ReplyDelete
  18. hehe.. teringat first time masak siput sedut.. sebab sayang membazir potong ruas dia kecik je..last2 xleh makan..haha stress.. terpaksa la basuh semula n potong balik

    ReplyDelete
  19. Salam singgah petang dear...sedapnya masak lemak siput sedu ni...dah lama tak makan terasa rindu pulak nak makan...

    ReplyDelete
  20. sedapnya kak..alahai..susah la nak jumpa siput ni sekarang..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah