Sunday, October 19, 2014

Jumlah waktu tidur ideal


gambar from google...


Pasti kamu selalu merasa diri tidak cukup waktu tidur. Malah kebanyakkan masih damba waktu lelap yang lebih meskipun sudah tidur lama.

Para penyelidik kini sudah berjaya merungkai jumlah waktu tidur yang ideal. Pencarian tersebut berlandaskan ideologi tentang berapakah jumlah rehat yang diperlu untuk menyahkan risiko ketidakhadiran penyakit (sickness absence).

Penyelidik mengumpulkan 3,760 penduduk Finland dalam tempoh tujuh tahun dan membandingkan gangguan tidur mereka. Gangguan yang dimaksudkan termasuklah kesukaran bangun pagi dan keperluan untuk mengambil pil tidur.

Data tersebut berlansung kait dengan kes tidak hadir kerja ekoran sakit yang disediakan oleh Institusi Insurans Sosial negara.

Nahtijahnya, kaum wanita memerlukan 7 jam 36 minit untuk beradu manakala lelaki lebih afdal jika mempunyai waktu tidur sebanyak 7 jam 48 minit.

Menurut penyelidikan MarketWatch, 40 peratus penduduk Amerika Syarikat tidak menepati jumlah waktu tidur tersebut. Rata-rata hanya tidur sekitar 6 jam 48 minit.

Pada tahun 1942, kajian yang sama pernah dilakukan dan waktu jumlah waktu tidur yang dicatatkan adalah 7 jam 54 minit setiap orang.

6 comments:

  1. terima kasih atas perkongsian..:)

    ReplyDelete
  2. Nice sharing. Tidur kita kenalah mencukupi..

    ReplyDelete
  3. Nk tido 7 jam x mungkin dpt sejak ada ank ni..

    ReplyDelete
  4. kadang2 tido menentu,kdg2 tak tentu..huhu

    ReplyDelete
  5. rasa macam tak cukup je waku tidur tu..huhu =__='

    ReplyDelete
  6. nice sharing :) selalu tido tak menentu je...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah