Wednesday, October 1, 2014

Family Vacation > Gua Kelam Part 3

Pengurusan Gua Kelam telah diletakkan di bawah Unit Taman Negeri, Jabatan Perhutanan Negeri Perlis dan Beroperasi pada hari Selasa hingga hari Ahad bermula 8.00 pagi hingga 5.00 petang. Pada setiap hari Isnin operasi Gua Kelam akan ditutup bagi kerja-kerja penyelenggaraan di dalamgua dan sekitar kawasan. Seramai 8 orang pekerja di tugaskan bagi memastikan perjalanan Gua Kelam berjalan lancar


Batu2 dalam gua yg menarik..


Macam biasa Dania jadi model


Nampak x orang ramai keluar dan masuk


Salah satu bahagian...batu yang Unik terbentuk akibat hakisan air semulajadi...


Hi aunty...hi uncle Dania dh sampai sini..sampai singkat seluar sebelah...


Di Aressa penakut gelap...actually xde la gelap sgt pun


Kalau dapat naik kat bahagian tu sure best


See...besi tu adalah laluan pengunjung


Pertengahan jakan mak berhenti kejap sebab penat...mak x kuat sangat sebab sakit kaki


Qhaira x takut pun....bulat je mata dia


Jauh perjalanan ni...berenti kejap....


Dah nak sampai laluan keluar dh ni....nampak x landasan utk troli bijih timah?


Yeayyy....ok tu laluan ke atas menara tinjau...x kuasa aku nak naik....


Penunjuk arah...sorry blur...


Kami dah berjaya masuk.....


Wah....kat bahagian dalam ni ada satu pemandangan yang sgt2 cantik...tengah2 ada jeramdan ramai jugak orang berkelah....udara pun sejuk....segar je mata memandang...

Kemudahan lain yang turut disediakan adalah laluan Interpretasi ( yg kami lalu td ) gua sepanjang 1.5km meliputi jalan bersimen, tanah dan laluan anak sungai..para pengunjung juga akan berpeluang melihat laluan atas landasan untuk troli troli bijih timah...sayangnya aku x amik gambar betul2..kalautak boleh bagi korang tengok kan...

Kemudahan lain yang turut disediakan adalah pondok rehat, tandas dan tapak perkhemahan yang mampu menampung 80 orang...ada jugak disediakan dewan tertutup dan kafeteria tp aku x nampak plak...

Ok...kita sambung next entry......


11 comments:

  1. Wah boleh berkelah dlm gua ke? Syoknya, mkn2 sambil hirup udara sejuk..nyaman je rasa.^^

    ReplyDelete
  2. bestnyer ternampak tudung aj botton yg cun tu..:)

    ReplyDelete
  3. Kita pun dah penah sampai sini , hehehe ! Tapi jalan laju laju sebab gelap , cam seram je. Hahaha.

    ReplyDelete
  4. memang menarik ada pengalaman macam ni..bukan sennag nak pergi sini kan..kalau orang dekat sini bolehlah

    ReplyDelete
  5. huaaaa mcm best.tapi mcm takut.hehehe.


    #klik klik Nuffy kat sini =)

    ReplyDelete
  6. seronok ni pergi sini ni, bolehlah bawak anak teruna tu nanti tu...

    ReplyDelete
  7. Salam, wahh siap ade lrong bijih timah lagi..alaa bestnye...jauhnyeee nak g sana utk masuk gua T_T ...penat dalam kereta je lah, haha..best2..terasa aku pun mcm masuk sekali dlm gua tu masa bace entry kau..ngehe :p

    ReplyDelete
  8. Sebelah sana tu ada perkampungan tau kalau dengan kenderaan lama jugak le nak sampai tapi melalui gua tu adalah jalan pintas.

    ReplyDelete
  9. saya cukup takut masuk kawasan2 gini..hahah.

    ReplyDelete
  10. Menarik ni. Seronok kalau dapat ke sana ;D

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah