Friday, October 17, 2014

Nama2 Bayi Yang Perlu Dielakkan......

TENTU kita pernah mendengar ungkapan, ‘Apa Ada Pada Nama’ bukan? Telah terbukti bahawa nama amat penting dalam memain peranan terhadap diri seseorang individu/insan.Dalam program Tanyalah Ustaz, di TV9, Ustaz Sharhan Shafie seorang pengamal perubatan Islam menyatakan nama-nama berikut merupakan antara nama-nama anak Jin.Walaupun sebutan nama-nama berkenaan sedap didengar dan maknanya elok, menurut pengalaman beliau yang banyak mengubat pesakit-pesakit berkaitan sihir dan gangguan makhluk halus, nama-nama ini boleh mendatangkan penyakit misteri kepada seseorang.Eloklah TIDAK mengambil nama-nama di bawah ini untuk dinamakan pada anak-anak :

1. Balqis
2. Qistina/Kistina
3. Najwa
4. Zaquan/Zakuan
5. Batrisya
6. Erisya

Peringatan dari Ustaz Sharhan Shafie, kepada mereka-mereka yang mempunyai nama-nama seperti di atas TIDAK perlu untuk menukarkan nama tetapi cukuplah dengan menukar nama panggilan. Sebagai contoh, kalau nama NUR NAJWA. Kalau sebelum ini nama panggilan adalah Najwa, elok ditukarkan kepada Nur saja.Sesungguhnya segala macam penyakit sama ada sakit biasa atau misteri, semuanya datang dari Allah SWT. Bukan dari nama seseorang, semuanya ketentuan-Nya jua.

Cuma apa yang Ustaz Sharhan mahu sampaikan ialah dia selalu jumpa kes-kes pesakit yang datang untuk buat rawatan, pesakit itu namanya sama seperti nama-nama anak jin di atas. Sebab itulah dia menasihatkan kalau boleh elakkan memberi nama anak seperti nama anak yang selalu dipakai jin, walaupun tidaklah salah apatah lagi berdosa memakai nama tersebut.

SUMBER TRENDMALAYA.COM

Aku x arif sangat bab nama2 anak ni...nama anak aku memang aku pilih sendiri dan aku tau maksudnya...siap rujuk kat Datuk Fadzilah Kamsah lagi..cuma aku x ingat dah maksud nama Dania....ada kena mengena dengan pejuang mcm tu...puas aku recall sampai aku sakit kepala...xper la...esok2 kalau jumpa mana2 ustaz aku nak tanya lagi la....yanga ku ingat masa DMFK bagi tau dulu dia cakap sedapnya maksud nama anak kamu Rizz....sayangnya aku dah lupa....tapi kan...ada kawan aku sorang....letak nama anak dia Arianna Rose....sweet sangat...gara2 dia minat citer tu....ada sorang lagi plak letak nama anak dia Embun Khalisha....pun sedap bunyinya...maksudnya aku kurang pasti....
tapi eloklah letak nama anak ikut keserasian anak itu sendiri...x berat dia nak bawak nama dia kan....xde la susah dia masa nak tulis nama dalam exam nanti...tp tu la nama moden2 macam ni...esok2 bila dah ada cucu..orang tanya....ko ni cucu sapa nak oiii....oooo...saya ni cucu Arianna Rose....eh......opps......glemer nama nenek den......kan????

17 comments:

  1. tahun 2060 nanti, nama nenek2 & atuk2 mmg gah gah..hahaha

    ReplyDelete
  2. eh nama erisya tu macam nama anak sedara kita, tapi panggil eisya jer la. Dia ni memang sepesen sikit, macam suka bercakap dengan "kakak" dia hohoho giler seram.

    ReplyDelete
  3. Rasanya x salah nak letak nama2 tu kan..nak kena gangguan jin ni tak kira siapa dan nama..adik ipar saya nama betul azizah..tapi x sesuai ngan dia siap tukar nama..takde plak lam senarai kt atas tu..huhu..

    ReplyDelete
  4. Isk...zaquan tu macam nama anak sedara cik akak je...
    Tapi nama penuh dia mohd arif zaquan

    ReplyDelete
  5. errrr.... entri ini mengingatkan rasa terkilan di hati nak menamakan Ash sebagai Adam Firash...muahahahaha... instead of nama depan sekarang ni...tapi tak apalah nak buat macam mana kann??? oopsss...teeet....

    ReplyDelete
  6. pernah saya baca satu blog ni memperlekehkan Ustaz yang kata nama2 ni nama2 jin. Siap di pertikaikan lagi logik nama ni di kaitkan dengan jadi penyebab sakit misteri.. saya tak pandai nak tegur dia pun tak berani ilmu kita cuma takat buku lali tapi nak mempertikaikan orang yang lebih berpengetahuan dari kita tu lagi tak berani. Apapun yg terbaik adalah elakkan.. bukan kata letak nama terus terus jatuh sakit misteri.

    ReplyDelete
  7. pilih nama yang sesuai lebih baik :)

    ReplyDelete
  8. Anak saya dua2 nama ringkas jue..Maisara dan Mikhail..seketoi je namanya..sebab tak mau buang masa dengan ajar nama anak je berminggu2,.hehe...ajar seminggu dah cukup lepas tu kita belajar bab lain pulak..hahahah

    ReplyDelete
  9. kawan ada nama Najwa,Batrisya..

    ReplyDelete
  10. ada yang kata ini bida'ah :) wallahualam.... sebab dulu2 pun ramai je guna nama diatas... ok je.... yang harus dititikberat adalah amalan....

    ReplyDelete
  11. Salam, hahaha...mmg lah tggu je lah zaman anak2 kita ni dah jadi nenek nanti..nama glamor nak mampuih~ hahaha...

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah