Thursday, October 23, 2014

Khasiat Taugeh...

Minggu ni sana sini asyik up citer pasal anjing je kan...meh la kita up citer tentang info kesihatan dan pengetahuan am plak...bosan la baca citer orang sana pertikai pasal hukum hakam...kita yang x arif ni biar je la yang arif jawab semua tu...kang x betul kita kena kecam kan...elok kita terus je baca benda2 yang ada manfaat...diorang nak berbalah...biarkan dan tengokkan aje...jom ikut aku menimba ilmu....


Korang suka taugeh?dulu aku kecik2 x berapa suka...kalau makan pun makan taugeh kasar sebab ada kacang dia tu kan..tp sekarang ok je pun...lagi sedap taugeh...campur dalam mee ke...buat cekodok ke...sedap kan...

Jom kita tengok apa khasiat yang ada pada taugeh yang kadang2 kita x tau....

Taugeh selalunya menjadi pilihan terakhir untuk dimasak dan dihidangkan kepada keluarga. Walaupun bentuknya tidak menarik, tetapi taugeh kaya dengan khasiat untuk tubuh badan manusia. Tak percaya ?? Jom kita baca apa khasiat sayur taugeh.

1. Mampu meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita.

- Untuk kaum lelaki, pengambilan taugeh mampu menghasilkan sperma yang lebih baik manakala untuk kaum wanita pula, taugeh dapat membantu kesuburan telur yang dihasilkan.

2. Mencegah kerapuhan tulang.

- Taugeh mempunyai estrogen semulajadi yang berfungsi sama dengan estrogen sintesis untuk meningkatkan kepadatan dan mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis).

3. Menghalang lemak-lemak jahat (LDL) tanpa mengganggu kandungan lemak baik (HDL).

- Taugeh kaya dengan kadar saponi. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung akibat daripada kadar lemak yang tinggi disarankan supaya mengambil banyak taugeh dalam menu harian mereka.

4. Membantu membuang kotoran dalam usus besar.

- Taugeh mengandungi banyak serat dan air. Oleh itu taugeh juga berfungsi untuk membuang segala kotoran dalam usus besar. Hal ini juga dapat membantu memerangi sel kanser. Apabila kotoran dihapuskan, tiada lagi zat-zat dalam kotoran yang dapat diserap ke dalam tubuh badan kita.

Banyak kan kebaikkan Taugeh

So jangan takut makan taugeh ye....hehehehe....Selamat Mencuba...

21 comments:

  1. Suka sgt sayur taugeh ni masak dgn kucai. Sedap.

    ReplyDelete
  2. Myra suka taugeh, especially klau makan togeh tu masih rapuh aka mentah.. Memang suka..hehee

    ReplyDelete
  3. antara sayur peberet lieya ni along...buat goreng letak kucai pun sedap...... sebab tu kalo pergi the chicken rice shop lieya suke order tauge die tu....sorang2 pun leh bedal satu piring tu ekekekeekek

    ReplyDelete
  4. Kakak suak taugeh SA. Sebab itu org buat laksa penang tak ada taugeh tapi kakak tetap nak letak taugeh

    ReplyDelete
  5. saya suka taugeh masak kicap yang ada sayur kucai skali tu...enaknyeee...

    ReplyDelete
  6. apa yg yg masak taugeh ni aiii likeeeee
    ekekeke

    ReplyDelete
  7. alaa tak suka makan taugeh. kalau ada pilihan lauk lain memang tak ambil taugeh. unless dah terpaksa wuuu..

    ReplyDelete
  8. salah satu favourite sayur fiza ni.kalau lepas goreng ratah terus tanpa nasi pun sedap :)

    ReplyDelete
  9. suka makan taugeh,tapi tak taw khasiat banyak macam ni..tq kak sebab share..

    ReplyDelete
  10. Saya suka sangat kalau makan tauge yang kasar tu.
    Krup krap krup krap bila dikunyah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. taugeh besar tu masak lemak..sedap...esok nak pi cari la

      Delete
  11. Acik buat ulam taugeh ni...makan mentah je...cicah budu..

    ReplyDelete
  12. Banyak betuk khasiat dia kan? Akak suka yang tak ada kacang besar tu. Tapi hubby dengan anak semua tak suka taugeh...so akak pun kurang la makan tauge. Lepas nie kena makan semula banyak2.

    ReplyDelete
  13. Salam nice! dulu aku benci taugeh dicampur dgn mee goreng, tp skang aku dah jadi suka makan taugeh, tak tau apesal...lepas baca khasiat taugeh ni lagi lah aku berkobar2 nak makan taugeh..ngahaha~

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah