Wednesday, October 8, 2014

Bertuahnya Zaman Aku Dulu....


Aku antara yang bertuah dalam dunia ni la...aku percaya korang yang agak2 lebih kurang usia aku ni pun sama kan....mustahil xde zaman childhood....mesti ada...atau pun ada antara korang yang lebih usia dari aku...pun sure ada kenangan semasa kanak2....kejap lagi aku senaraikan apa pengalaman aku...anak2 zaman sekarang aku rasa kurang bertuah...sebabnya...celik2 mata je dah ada teknologi...dengan komputer, laptop, handphone, ipad, tab dan macam2 lagi....x banyak pengalaman yang bakal diorang kenang untuk masa hadapan kan....

Meh aku nak citer pengalaman semasa aku zaman kanak2

  1. Membesar di kampung sampai usia 7 tahun...
  2. Aku satu2nya cucu perempuan di kelilingi sepupu lelaki dan pakcik
  3. Agak tomboy suka main perang2 dalam kebun getah ( zaman sekarang ada?), cari buah getah, paling jahat tumpahkan susu getah orang
  4. suka ikut arwah atuk proses getah...excited nak cuba...
  5. Mandi hujan dan mandi sungai dan Jeram
  6. Bermain2 di sawah bendang ( mak abah masa tu bersawah)
  7. mandi di empangan kat sawah, tangkap ikan dalam sawah
  8. Suka ikut sepulu , pakcik dan arwah atuk naik gunung sebab kebun arwah atuk di pertengahan gunung
  9. Merdah semak dan belukar, pasang perangkap burung wak2...heheheh...
  10. Paling best pengalaman naik atas belakang Kerbau ( macam filem CUN cuma xde Remy Ishak )
  11. Pengalaman ikut Paksu dan abang sepupu pi kedai runcit tengah malam...lalu kubur...yang 2 orang tu plak buat dajal...tinggalkan aku nak plak aku ni penakut...mencicit la lari sambil meraung2...sampai Paksu dan abg sepupu kena marah ngan arwah atuk sebab aku demam...
  12. Main Rounders ( x tau la nama moden eh) dengan budak2 kampung
  13. Melastik burung
  14. Main masak2
  15. Main congkak yang lubang nya gali tanah bawah rumah
  16. ikut arwah atuk tembak tupai ( best wooo)
  17. tolong mak abah berkebun sayur...
  18. Pengalaman x leh lupa aku lari dari rumah sebab merajuk mak x nak belikan air botol  oren, lari pun bukan jauh...rumah arwah atuk...masa tu tadika...angkut semua buku tadika dan baju...at last abah jemput gak balik...hahahahah
  19. kena kurung dalam reban ayam dari pagi sampai petang....dalam reban ada pokok jambu batu...buah banyak dan banyak masak...so dari pagi bawak ke petang makan jambu batu je...ahahaha....
  20. Lebih selesa berkawan ngan budak2 lelaki kat kampung dari budak perempuan....

Itulah pengalaman aku...separuh baru tuh...banyak lagi...kang panjang sangat plak entry kan....so aku rasa sangat bertuah sebab aku ada kenangan pada zaman kanak2 dulu....rindunya x terkata...kalau boleh balik ke zaman tuh aku memang nak....cuma anak2 zaman sekarang la agak rugi kan....betul x? celik2 mata dan membesar dengan arus kemodenan...aku cuba gak nak ajar Dania dan nak tunjukkan apa aku buat masa kecik...hurmmm....siap cakap x logik la....pengotor la...euwww sana la...eeee sini la...geli la mama....hurm...sudahnya x payah la...so aku faham la banyak sangat beza zaman sekarang dengan zaman aku kecik2 dulu...dulu makanan x mahal...kuih pun 20 sen...mee goreng paling mahal pun RM1,50...air batu campur 50 sen...sekarang????serba serbi mahal...xde la yang murah....cuma aku akui la...dari kecik sampai la besar aku agak mewah...arwah atuk memang manjakan aku sangat2 sebab aku satu2nya cucu perempuan masa tu...abang2 sepupu memang jeles....hehehehe....

Pengalaman yang x mungkin aku lupakan...insyaallah sampai bila2....korang pulak?

meh la share...mana tau ada yang lagi sarcastic dari aku nyer pengalaman kan......

16 comments:

  1. G mengail ikan pastu kene gigit ngan lintah, panjat pokok manggis, mandi air perigi(sejuk gila), lumba lari tepi sawah waktu petang, kutip biji getah buat main batu selambut.

    ReplyDelete
  2. betul tu.bdk2 skrg byk ngan gadget.tak berapa sihat kalau asyik sgt dgn gadget.

    ReplyDelete
  3. seronok bila membesar di kampung kan :)

    ReplyDelete
  4. hahahahaa mengimbau kenangan.. eh kita masa kecik2 sempat mandi air telaga ok... cedok sendiri jer, minum pun fresh2 gitu tak payah masak natural mineral lagi. kebun getah memang tempat main, eh mandi tiup gelang getah lagi. I selalu jer citer semau ni kat papa JJ.. seronok kan. kat german ni sedaya upaya kerajaan galakkan rakyat rasa suasana kampung siap reserve tanah untuk jadikan area kampung... kalau nampak ada rumah kecik2 dikelilingi taman, yer la tu.

    ReplyDelete
  5. Betul tu. Sekarang ni zaman teknologi semua..

    ReplyDelete
  6. zaman kita lbh kurang sama lah kak..:)

    ReplyDelete
  7. betul tu kak..rasa budak2 sekarang..mana ada mcm tu. kita dulu..semua main....diaorang...gadjet manjang

    ReplyDelete
  8. psstt: ni boleh buat entry ni.. pehtu tag awak.. ;)
    zaman kita lebih kurang sama je.. tak suka kawan dengan budak perempuan sebab kuat nangis tak cukup ganas.. ggrrrr.. hehehe.. apa kawan lelaki buat mesti saya pun nak buat.. panjat pokok usah cakaplah.. teringat pokok betik kat rumah arwah wan tu.. panjat sampai patahlah pokok tu.. hahaha.. tapi memang bestlah kenangan tu..

    ReplyDelete
  9. Uncle zaman kecik-kecik, lepak kat cyber cafe je... keh keh keh...

    ReplyDelete
  10. Kenangan bawak bajak sawah kubota...kena gigit lintah....

    ReplyDelete
  11. Pengalaman mahal yang mungkin tidak dilalui oleh zaman Alaf baru.

    ReplyDelete
  12. Saya pun membesar di kg.. Mandi kolam (kolam kg bukan kolam renang, hehe..), mandi parit (bukan mandi suka2 mcm budak2 lelaki tu, tp memang kena mandi kat kolam/ parit). Cuma bukan jenis lasak, main yg keperempuanan je.. ;-)

    ReplyDelete
  13. ce tanye budak zaman skrg ape pengalaman best dorang mase kecik ni? confirm takde jwpan :P

    ReplyDelete
  14. Wah...bestnye dpt main sawah bendang...alin x rasa tu....huhuhuhu

    ReplyDelete
  15. banyak yg sama dengan akak masa kecik2 dulu.. :)

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah